Wykorzystanie ochronnych warstw poliuretanowych w motoryzacji

ochronne warstwy poliuretanoweZaletą warstw poliuretanowych jest głównie jakość przylegania do powierzchni ładunkowych pojazdu. Nanoszenie ich pod ciśnieniem gwarantuje bardzo wysoką dokładność aplikacji, co z kolei przekłada się na jej znakomitą szczelność blokującą wodę i powietrze, a tym samym korozję. Warstwy poliuretanowe są zawsze sprężyste, co nie tylko chroni je przed uszkodzeniem, ale także powoduje, że niwelowane są tak zwane szumy jazdy powodowane drganiami wywołanymi przez nierówności drogi czy ruch silnika. Podnosi to komfort jazdy pasażerów. Dodatkowo, porowatość warstwy zwiększa tarcie chroniąc przed ruchami ładunku. Elastyczność należy tutaj podkreślać, gdyż odporność na uszkodzenia przekłada się na jakość pracy warstwy w czasie. Nie szkodzą jej wstrząsy i uderzenia oraz jest wysoko odporna na otarcia. Niezależne badania pokazują, że powłoki poliuretanowe są w stanie opierać się także działaniu czynników chemicznych takich jak benzyny czy oleje wykorzystywane w motoryzacji, chlor oraz typowe rozpuszczalniki. Przygotowanie samochodu do nałożenia warstwy trwa około 3,5 godziny, w czasie których konieczne jest zdemontowanie niektórych elementów przestrzeni bagażowej, w tym przed wszystkim uchwytów mocujących ładunek.

Trzeba też odseparować powierzchnię, która zostanie pokryta polimocznikiem. Na zaschnięcie warstwa ochronna potrzebuje jedynie 20 sekund, po czym można już na niej pracować, chociaż ładunek powinno się przewozić nie prędzej, niż po upływie 24h. Jest to czas potrzebny na jej utwardzenie. Typowe nakładanie powłok wykonywane jest w taki sposób, że pojazd otrzymuje do 3mm ochrony na podłodze i do 2mm ochrony na ścianach do wysokości nadkoli. Dla samochodów typu pick-up wykonuje się zazwyczaj pokrycie całej powierzchni ładunkowej.

Standardowym kolorem jest czerń, ale różne technologie umożliwiają zmianę barwy. Dobrym rozwiązaniem jest stosowanie powłok tego typu w samochodach offroad. Stosuje się je tam miedzy innymi do malowania elementów karoserii narażonych na uszkodzenia mechaniczne. Są nieporównywalnie skuteczniejsze od farb proszkowych i podobnych rozwiązań. Polimocznikiem można zabezpieczyć wręcz cały samochód, nie tylko jego fragmenty. Zmieni to także wygląd całego auta. Niemal standardem jest już dzisiaj stosowanie warstw ochronnych na zderzakach, błotnikach i ramach aut. Można się spodziewać, że warstwy ochronne będą nienaruszone na długo po złomowaniu samochodu, bo gwarancja na nie wynosi 25 lat. Można też dodać, że omawiane technologie są ekologiczne i bezpieczne. Nie zawierają substancji szkodliwych dla środowiska i mogą wchodzić w kontakt z żywnością. Typowa powłoka schnie w kilka sekund i dopasowuje się do każdej powierzchni, ma stałą wagę i objętość, a nałożona może być w ciągu jednego dnia. Teksturą można dowolnie manipulować, a uzyskany wygląd jest wręcz fabryczny. Każda powłoka motoryzacyjna posiada odpowiednie certyfikaty umożliwiające kontakt z niewody i żywności.

 

Zobacz także

Izolacja i ocieplanie pianką poliuretanową

Dobra izolacja termiczna to bardzo ważna sprawa. Taki zabieg podniesie komfort mieszkania i będzie dawał nam...

Czytaj dalej

Izolacja i komfort termiczny w domu

Czy można mieć dom, który w ogóle nie wymaga dogrzewania przy temperaturach poniżej 10 stopni Celsjusza? Taki...

Czytaj dalej